Wymagania na poszczególne oceny kl VII
Wymagania na poszczególne oceny
Wymagania na każdy stopień wyższy niż dopuszczający obejmują również wymagania na stopień poprzedni.
Wymagania na ocenę celującą obejmują stosowanie przyswojonych informacji i umiejętności w sytuacjach trudnych, złożonych i nietypowych. Osiąga sukcesy w konkursach międzyszkolnych, bierze udział w dodatkowych zajęciach informatycznych poszerzających wiedzę i umiejętności.
Ocena
Stopień dopuszczający
Uczeń:Stopień dostateczny
Uczeń:Stopień dobry
Uczeń:Stopień bardzo dobry
Uczeń:wymienia dwie dziedziny, w których wykorzystuje się komputery
identyfikuje elementy podstawowego zestawu komputerowego
wyjaśnia, czym jest program komputerowy
wyjaśnia, czym jest system operacyjny
uruchamia programy komputerowe
kopiuje, przenosi oraz usuwa pliki i foldery, wykorzystując Schowek
wyjaśnia, czym jest złośliwe oprogramowanie
otwiera, zapisuje i tworzy nowe dokumenty
wymienia sposoby pozyskiwania obrazów cyfrowych
tworzy rysunki w edytorze grafiki GIMP
stosuje filtry w edytorze grafiki GIMP
zaznacza, kopiuje, wycina i wkleja fragmenty obrazu w edytorze grafiki GIMP
tworzy animacje w edytorze grafiki GIMP
wyjaśnia, czym są sieć komputerowa i internet
przestrzega przepisów prawa podczas korzystania z internetu
przestrzega zasad netykiety w komunikacji internetowej
tworzy, wysyła i odbiera pocztę elektroniczną
wyjaśnia, czym jest algorytm
wyjaśnia, czym jest programowanie
wyjaśnia, czym jest program komputerowy
buduje proste skrypty w języku Scratch
używa podstawowych poleceń języka Logo do tworzenia rysunków
wyjaśnia, czym jest dokument tekstowy
pisze tekst w edytorze tekstu
włącza podgląd znaków niedrukowanych w edytorze tekstu
wymienia dwie zasady redagowania dokumentu tekstowego
wymienia dwie zasady doboru parametrów formatowania tekstu
zna rodzaje słowników w edytorze tekstu.
wstawia obraz do dokumentu tekstowego
wykonuje operacje na fragmentach tekstu
wstawia proste równania do dokumentu tekstowego
wykonuje zrzut ekranu i wstawia go do dokumentu tekstowego
korzysta z domyślnych tabulatorów w edytorze tekstu
drukuje dokument tekstowy
wstawia do dokumentu tekstowego prostą tabelę
wstawia do dokumentu tekstowego listy numerowaną lub wypunktowaną
wstawia nagłówek i stopkę do dokumentu tekstowego
wyszukuje słowa w dokumencie tekstowym
wstawia przypisy dolne w dokumencie tekstowym
dzieli cały tekst na kolumny
odczytuje statystyki z dolnego paska okna dokumentu
wymienia cztery dziedziny, w których wykorzystuje się komputery
opisuje najczęściej spotykanie rodzaje komputerów (komputer stacjonarny, laptop, tablet, smartfon)
nazywa najczęściej spotykane urządzenia peryferyjne i omawia ich przeznaczenie
przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze
wymienia rodzaje programów komputerowych
wymienia trzy popularne systemy operacyjne dla komputerów
kopiuje, przenosi oraz usuwa pliki i foldery, wykorzystując metodę „przeciągnij i upuść”
wyjaśnia, dlaczego należy tworzyć kopie bezpieczeństwa danych
wymienia rodzaje złośliwego oprogramowania
wymienia rodzaje grafiki komputerowej
opisuje zasady tworzenia dokumentu komputerowego
zmienia ustawienia narzędzi programu GIMP
wymienia etapy skanowania i drukowania obrazu
wymienia operacje dotyczące koloru możliwe do wykonania w programie GIMP
zapisuje w wybranym formacie obraz utworzony w programie GIMP
drukuje dokument komputerowy
wyjaśnia różnice pomiędzy kopiowaniem a wycinaniem
omawia przeznaczenie warstw obrazu w programie GIMP
tworzy i usuwa warstwy w programie GIMP
umieszcza napisy na obrazie w programie GIMP
stosuje podstawowe narzędzia Selekcji
tworzy proste animacje w programie GIMP
używa narzędzia Inteligentne nożyce programu GIMP do tworzenia fotomontaży
sprawnie posługuje się przeglądarką internetową
wymienia rodzaje sieci komputerowych
omawia budowę prostej sieci komputerowej
wyszukuje informacje w internecie
przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z sieci i internetu
pobiera różnego rodzaju pliki z internetu
dodaje załączniki do wiadomości elektronicznych
przestrzega postanowień licencji, którymi objęte są materiały pobrane z internetu
unika zagrożeń związanych z komunikacją internetową
wymienia etapy rozwiązywania problemów
opisuje algorytm w postaci listy kroków
omawia różnice pomiędzy kodem źródłowym a kodem wynikowym
tłumaczy, czym jest środowisko programistyczne
tłumaczy, do czego używa się zmiennych w programach
przedstawia algorytm w postaci schematu blokowego
omawia budowę okna programu Scratch
wyjaśnia, czym jest skrypt w języku Scratch
stosuje powtarzanie poleceń (iterację) w budowanych skryptachdodaje nowe duszki w programie Scratchdodaje nowe tła w programie Scratch
omawia budowę okna programu Logomocja
tworzy pętle w języku Logo, używając polecenia Powtórz
wyjaśnia pojęcia: akapit, wcięcie, margines
tworzy nowe akapity w dokumencie tekstowym
stosuje podstawowe opcje formatowania tekstu
korzysta ze słownika ortograficznego w edytorze tekstu
korzysta ze słownika synonimów w edytorze tekstu
wymienia trzy zasady redagowania dokumentu tekstowego
wymienia trzy zasady doboru parametrów formatowania tekstu
stosuje różne sposoby otaczania obrazu tekstem
korzysta z gotowych szablonów podczas tworzenia dokumentu tekstowego
przemieszcza obiekty w dokumencie tekstowym
osadza obraz w dokumencie tekstowym
modyfikuje obraz osadzony w dokumencie tekstowym
stawia i modyfikuje obraz jako nowy obiekt w dokumencie tekstowym
stosuje indeksy dolny i górny w dokumencie tekstowym
wstawia do dokumentu tekstowego równania o średnim stopniu trudności
wymienia zastosowania tabulatorów w edytorze tekstu,
stosuje spację nierozdzielającą w edytorze tekstu
stosuje style tabeli w edytorze tekstu
stosuje różne formaty numeracji i wypunktowania w listach wstawianych w edytorze tekstu
wstawia numer strony w stopce dokumentu tekstowego
zmienia znalezione słowa za pomocą opcji Zamień w edytorze tekstu
dzieli fragmenty tekstu na kolumny
przygotowuje harmonogram w edytorze tekstu
przygotowuje kosztorys w edytorze tekstu
wymienia sześć dziedzin, w których wykorzystuje się komputery,
opisuje rodzaje pamięci masowej
omawia jednostki pamięci masowej
wstawia do dokumentu znaki, korzystając z kodów ASCII
przyporządkowuje program komputerowy do odpowiedniej kategorii
wymienia trzy popularne systemy operacyjne dla urządzeń mobilnych
przestrzega zasad etycznych podczas pracy z komputerem
kompresuje i dekompresuje pliki i foldery, wykorzystując popularne programy do archiwizacji
kompresuje i dekompresuje pliki i foldery, wykorzystując funkcje systemu operacyjnego
sprawdza, ile miejsca na dysku zajmują pliki i foldery
zabezpiecza komputer przez wirusami, instalując program antywirusowy
wymienia trzy formaty plików graficznych
tworzy w programie GIMP kompozycje z figur geometrycznych
ustawia parametry skanowania i drukowania obrazu
wykonuje w programie GIMP operacje dotyczące koloru,
korzysta z podglądu wydruku dokumentu
używa skrótów klawiszowych do wycinania, kopiowana i wklejania fragmentów obrazu
wyjaśnia, czym jest Selekcja w edytorze graficznym
charakteryzuje narzędzia Selekcji dostępne w programie GIMP
używa narzędzi Selekcji dostępnych w programie GIMP
zmienia kolejność warstw obrazu w programie GIMP
kopiuje teksty znalezione w internecie i wkleja je do innych programów komputerowych
zapamiętuje znalezione strony internetowe w pamięci przeglądarki
korzysta z komunikatorów internetowych do porozumiewania się ze znajomymi
wkleja do edytora tekstu obrazy pobrane z internetu
opisuje algorytm w postaci schematu blokowego
wymienia przykładowe środowiska programistyczne
stosuje podprogramy w budowanych algorytmach
wykorzystuje sytuacje warunkowe w budowanych algorytmach
używa zmiennych w skryptach budowanych w języku Scratch
wykorzystuje sytuacje warunkowe w skryptach budowanych w języku Scratch
konstruuje procedury bez parametrów w języku Scratch
używa sytuacji warunkowych w skryptach budowanych w języku Scratch
korzysta ze zmiennych w skryptach budowanych w języku Scratch
wykorzystuje pętle powtórzeniowe (iteracyjne) w skryptach budowanych w języku Scratch
wykorzystuje sytuacje warunkowe w języku Logo
używa zmiennych w języku Logo
otwiera dokument utworzony w innym edytorze tekstu
zapisuje dokument tekstowy w dowolnym formacie
kopiuje parametry formatowania tekstu
wymienia kroje pisma
wymienia cztery zasady redagowania dokumentu tekstowego
wymienia cztery zasady doboru formatowania tekstu
stosuje zasady redagowania tekstu
przycina obraz wstawiony do dokumentu tekstowego
formatuje obraz z wykorzystaniem narzędzi z grupy Dopasowywanie
zna co najmniej trzy układy obrazu względem tekstu
wyjaśnia zasadę działania mechanizmu OLE
wymienia dwa rodzaje obiektów, które można osadzić w dokumencie tekstowym
wykonuje zrzut aktywnego okna i wstawia go do dokumentu tekstowego
zna rodzaje tabulatorów specjalnych
wymienia zalety stosowania tabulatorów
formatuje komórki tabeli
zmienia szerokość kolumn i wierszy tabeli
modyfikuje nagłówek i stopkę dokumentu tekstowego
modyfikuje parametry podziału tekstu na kolumny
opracowuje projekt graficzny e-gazetki
łączy ze sobą kilka dokumentów tekstowych
współpracuje z innymi podczas tworzenia projektu grupowego
wymienia osiem dziedzin, w których wykorzystuje się komputery
wyjaśnia, czym jest system binarny (dwójkowy) i dlaczego jest używany w informatyce
samodzielnie instaluje programy komputerowe
wymienia i opisuje rodzaje licencji na oprogramowanie
stosuje skróty klawiszowe, wykonując operacje na plikach i folderach
zabezpiecza komputer przez zagrożeniami innymi niż wirusy
charakteryzuje rodzaje grafiki komputerowej
zapisuje obrazy w różnych formatach
wyjaśnia, czym jest plik
wyjaśnia, czym jest ścieżka dostępu do pliku
wyjaśnia, czym jest rozdzielczość obrazu
charakteryzuje parametry skanowania i drukowania obrazu
poprawia jakość zdjęcia
wyjaśnia różnicę pomiędzy ukrywaniem a usuwaniem warstwy
wyjaśnia, czym jest i do czego służy Schowek
łączy warstwy w obrazach tworzonych w programie GIMP
wskazuje różnice między warstwą Tło a innymi warstwami obrazów w programie GIMP
pracuje na warstwach podczas tworzenia animacji w programie GIMP
korzysta z przekształceń obrazów w programie GIMP
wyjaśnia różnice pomiędzy klasami sieci komputerowych
dopasowuje przeglądarkę internetową do swoich potrzeb
korzysta z chmury obliczeniowej podczas tworzenia projektów grupowych
samodzielnie buduje złożone schematy blokowe do przedstawiania różnych algorytmów
konstruuje złożone sytuacje warunkowe (wiele warunków) w algorytmach
konstruuje procedury z parametrami w języku Scratch
dodaje nowe (trudniejsze) poziomy do gry tworzonej w języku Scratch
tworzy w języku Logo procedury z parametrami i bez nich
zmienia domyślną postać w programie Logomocja
ustala w edytorze tekstu interlinię pomiędzy wierszami tekstu oraz odległości pomiędzy akapitami
wymienia i stosuje wszystkie omówione zasady redagowania dokumentu tekstowego
wymienia i stosuje wszystkie omówione zasady doboru parametrów formatowania tekstu
rozumie różne zastosowania krojów pisma w dokumencie tekstowym
zna i charakteryzuje wszystkie układy obrazu względem tekstu
grupuje obiekty w edytorze tekstu
wymienia wady i zalety różnych technik umieszczania obrazu w dokumencie tekstowym i stosuje te techniki
wymienia trzy rodzaje obiektów, które można osadzić w dokumencie tekstowym, oraz ich aplikacje źródłowe
formatuje zrzut ekranu wstawiony do dokumentu tekstowego
wstawia do dokumentu tekstowego równania o wyższym stopniu trudności
zna zasady stosowania w tekście spacji nierozdzielających
stosuje tabulatory specjalne
tworzy listy wielopoziomowe
stosuje w listach ręczny podział wiersza
wyszukuje i zamienia znaki w dokumencie tekstowym
różnicuje treść nagłówka i stopki dla parzystych i nieparzystych stron dokumentu tekstowego
wyjaśnia, na czym polega podział dokumentu na sekcje
zapisuje dokument tekstowy w formacie PDF