LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI
O Programie
Nasza szkoła bierze udział w programie Laboratoria Przyszłości. Jest to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Misją tego programu jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymały od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności.
Cel programu
Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).
Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwolą uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności.
W ramach Laboratoriów Przyszłości szkoły otrzymały wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym.
Dzięki programowi Laboratorium Przyszłości zakupiliśmy do szkoły:
- Robot Thymio – robot do nauki programowania. Dzięki gotowym trybom dzieci korzystają z robota bez znajomości jakiegokolwiek języka programowania. Uruchomiony Thymio będzie np. podążał za ręką lub zatrzyma się przy krawędzi stołu. Po zaprogramowaniu dzieci testują robota, doskonalą swoje programy.
- Klocki Lego (zestawy: Lego Spike Prime, Lego SpikeEssential, Lego BricQ Motion Essential) – klocki dla uczniów na wszystkich poziomach nauczania. Dzieci poznają pierwsze zagadnienia programistyczne tworząc kreatywne roboty z klocków i dołączonych czujników. Odkrywają możliwości programowania przy pomocy kolorowych robotów gwarantuje to rosnącą chęć do nauki. Dzieci uczą się programować i bawią się jednocześnie. Klocki zachęcają do przejścia od prostych eksploracji do rozwiązywania coraz bardziej złożonych wyzwań w świecie rzeczywistym poprzez budowanie i kodowanie.
- Gogle VR Te niezwykłe okulary dają możliwość wniknięcia w świat filmu czy zdjęć i oglądanie ich w technologii 3D w zakresie nawet 360 stopni. Technologia VR zaprojektowana, aby pomóc w zwiększeniu zaangażowania i lepszym przyswajaniu wiedzy przez uczniów w każdym wieku. Wykorzystywane są do uatrakcyjnienia nauki na różnych przedmiotach np.: biologia, geografia fizyka. Stuprocentowo angażując wzrok, pozwalają na zanurzenie się w wirtualnej rzeczywistości. Dzięki takiej zmysłowej immersji granice świata prawdziwego i wykreowanego zacierają się. A to oznacza większe pole do zdobywania niezwykłych doświadczeń.Nauka przez doświadczenie jest jednym z najbardziej efektywnych sposobów uczenia się.
- Drukarka 3D -drukowanie 3D polega na stworzeniu – lub skorzystaniu z istniejącego w banku projektów – modelu cyfrowego w pliku 3D, a następnie wytworzeniu fizycznego trójwymiarowego obiektu poprzez wydruk. Za jej pomocą możliwe jest tworzenie obiektów przestrzennych na podstawie komputerowego modelu. Druk 3D może wspierać proces przyswajania wiedzy poprzez np. tworzenie topograficznych map 3D, drukowanie modeli cząsteczek, związków chemicznych czy wirusów i narządów. Druk 3D może wypełnić lukę między światem fizycznym a światem cyfrowym.Uczniowie rozwijają swoją wyobraźnię, wiedza łatwiej się utrwala, zdobywają nowe umiejętności i informacje.
- Aparaty fotograficzne i kamerę.
- Sprzęt nagłaśniający – wykorzystany będzie do nagłośnienia szkolnych imprez, a także do szkolnego radiowęzła.
- Pracownia krawiecka została wyposażona w wysokiej klasy maszyny do szycia Minerva M823B ( 6 sztuk) , 1 nowoczesną, komputerową hafciarkę Brother F440E o dużym polu haftu oraz inne drobiazgi niezbędne do szycia. Dzięki maszynom do szycia będzie można wykonywać maskotki, poszewki na poduszki, fartuszki kuchenne a także tworzyć i przerabiać ubrania. Natomiast hafciarka posłuży do wykonywania napisów oraz tworzenia unikatowych wzorów na uszytych przedmiotach. W pracowni dostępne są również zestawy nici, igły i nożyczki, które są niezbędne do prac krawieckich Zajęcia zostały tak dobrane, aby wydobywać z uczniów ich talenty, ale także, aby nabywali umiejętności przydatne w ich nastoletnim i dorosłym życiu.
- Duże i małe krosna, dzięki którym prowadzone będą warsztaty tkackie.
- Pirografy, oraz wypalarki i lutownice, służące do ozdabiania przedmiotów wykonanych z drewna, skóry lub korka.
- Bezprzewodowe pistolety do klejenia na gorąco - klej na gorąco sklei papier, plastik, ceramikę, elementy drewniane, a nawet metalowe.
- Laminator na zimno i gorąco - dzięki laminowaniu można zabezpieczyć praktycznie każdy rodzaj dokumentu: zdjęcia, plakaty, zakładki.
- Długopisy 3D - urządzenia o kształcie długopisu, z którego końcówki wydobywa się nie tusz, a rozpuszczony gilament w różnych kolorach. Za jego pomocą można tworzyć rysunki i przedmioty w trzech wymiarach. Tworzenie przy pomocy długopisu 3D jest bardzo proste – wystarczy „rysować” nim w powietrzu.
- Deski do krojenia, do wykorzystania przy przygotowywaniu zdrowych posiłków.
- W dwóch pracowniach wymieniliśmy stare krzesła i ławki na nowe stoły i wygodne krzesła z regulacją wysokości. Pracownie techniczne dysponują teraz nowymi zestawami meblowymi do przechowywania zakupionego sprzętu i akcesoriów.
- Dzięki projektowi pracownia przyrodnicza wyposażona została w:
- 15 mikroskopów uczniowskich
- 2 mikroskopy z ekranem LCD dla uczniów słabowidzących, które dają możliwość prezentacji preparatu dla większej grupy uczniów (co będziemy wykorzystywać na zajęciach terenowych). Mikroskop umożliwia robienie zdjęć i nagrywanie filmów obiektów oglądanych w preparatach.
- Mikroskop nauczyciela z kamerą współpracujący z tablicą interaktywną, dzięki czemu możemy wskazywać, zaznaczać struktury komórkowe, obiekty.
- Wizualizer kompatybilny z mikroskopem, dzięki któremu obrazy spod mikroskopu widzimy na tablicy interaktywnej. Możemy również pokazać na dużym ekranie przebieg wykonywanego doświadczenia lub zeskanować obraz z książki.
Uczniowie na zajęciach poznają techniki mikroskopowania, przeprowadzą obserwacje mikroskopowe preparatów stałych i mokrych, zobaczą życie w kropli wody z różnych zbiorników wodnych oraz wykonają wiele innych ciekawych obserwacji.